Een gevarieerd programma met een krachtige symfonie, een virtuoos vioolconcert en een toongedicht. Solist is viooltalent Tim de Vries, winnaar Prinses Christina Concours.

Aanvang: 15.00 uur (vanaf 14.30 gaan de deuren open en bent u welkom om aan het buffet wat te drinken)
Toegangsprijs: volwassenen € 15,00; t/m 18 jaar € 7,50 (inclusief consumptie)
Kaartverkoop: www.amso-orkest.com en bij de ingang van de kerk

Amtelveens Symfonieorkest (AmSo)

Het AmSo is een amateurorkest met een symfonische bezetting dat in 1976 is opgericht. Het orkest bestaat uit ongeveer 35 ervaren en enthousiaste musici: gevorderde amateurs en professionele spelers. Dirigent is Rutger van Leyden.
Onze kerk is voor dit orkest een geliefde locatie waar ze regelmatig uitvoeringen geven.

• César Franck – Symfonie in d-klein

• Édouard Lalo – Symphonie Espagnole (solist: Tim de Vries, viool)

• Richard Wagner – Siegfried Idyll​​

Een krachtige symfonie

Cesar Franck voltooide in 1889 zijn succesvolle symfonie in D klein. Een symfonie was in Frankrijk een wat ongebruikelijke muziekvorm, en bijzonder is dat ze anders dan een Duitse symfonie slechts driedelig is. Het terugkerende hoofdmotief is toegankelijk en makkelijk te herkennen in allerlei variaties. Het is gelijk aan een motief uit Beethovens laatste strijkkwartet: Muss es sein?.

Een virtuoos vioolconcert

Edouardo Lalo schreef voor de beroemde Spaanse violist Pablo Sarasate in 1878 een vioolconcert dat hij Symfonie Espagnole noemde. Spaanse klanken waren toen in Frankrijk in de mode. Na de korte inleiding begint de viool zeer virtuoos. Je hoort melodieën van Spaanse dansen. Pizzicato’s van het orkest imiteren Spaanse gitaren. De combinatie van ritme, gepassioneerde melodieën en virtuositeit maken dit werk zeer aantrekkelijk en zijn een verklaring voor het succes tot op heden.

Een toongedicht

Siegfried Idyll van Richard Wagner uit 1870 is een voor hem opvallend werk dat zeer toegankelijk is. Het is een symfonisch gedicht, geschreven als verjaardagcadeau voor zijn vrouw nadat ze bevallen was van hun zoon Siegfried. Je hoort het vogelmotief uit de Opera Siegfried, maar verborgen in de melodie van de hobo klinkt ook het Schlummermotiv. Dit is het begin van een Duits slaapliedje dat Wagner zong voor zijn jonge kinderen.

violist Tim de Vries

Solist Tim de Vries is een Zaandammer. Hij studeert aan het conservatorium in Amsterdam, is meervoudig prijswinnaar van onder andere het Prinses Christina Concours. Hij heeft al diverse optredens in binnen- en buitenland achter de rug, waaronder het Concertgebouworkest.