Binnenkijken

Historisch monument vol verhalen

De Broeker Kerk kent een lange historie die begint in de 14e eeuw. Het gebouw doorstond oorlogen, geloofstwisten en overstromingen en werd verrijkt in welvarende perioden. Het interieur stamt uit de zeventiende eeuw en is goed bewaard gebleven. En aan bijna alles zit een verhaal vast.

Rondleiding door de kerk

In een speciale film over de kerk neemt Bregtje Viergever je mee op een rondleiding langs de eeuwenoude geschiedenis van het gebouw. Bregtje Viergever is kunst- en architectuurhistoricus. Ze laat je allerlei details, kenmerken en wetenswaardigheden zien.

De video is gemaakt door Lieke Heil.

Geheime Hoeders van de kerk

Wie waren vroeger de hoeders die eeuwenlang het gebouw in stand hielden? Vaak lieten zij hun naam ergens diep verstopt in het gebouw achter. In deze film ga je mee op zoek naar deze handtekeningen van de hoeders van weleer. Je ontdekt ze in de verste hoekjes van de kerk!

De video is gemaakt door Dianne Liesker.

Speuren naar Weetjes

Een korte speurtocht voor kinderen door de kerk van Broek in Waterland.

Denk je dat je alle antwoorden gevonden hebt? Ga dan even naar de boekentafel in de kerk, dan kun je de antwoorden nakijken.

De video is gemaakt door Dianne Liesker.

• Interieur Broeker Kerk rond 1910

De kerk van Broek in Waterland is het oudste gebouw van het dorp. De kerk werd al vóór 1400 gebouwd en was gewijd aan Sint-Nicolaas, de beschermheilige van zeevarenden en handelaren. Broek in Waterland leefde in die tijd vooral van de haringvisserij.

• Oorspronkelijk had de Broeker Kerk rondom glas-in-lood ramen. Helaas is daarvan is maar één raam uit 1640 bewaard gebleven. Het is een heel bijzonder raam, want het vertelt de geschiedenis van de kerk.

• Leeuwtjes op de kerkbanken

In de kerk is veel van het zeventiende-eeuwse meubilair bewaard gebleven. Vaak waren het geschenken van dorpsbewoners. Het zijn nog steeds beeldbepalende elementen in het huidige interieur.

• Doopboog Broeker Kerk

Al het koperwerk in de kerk is geschonken door inwoners van het dorp. Daarmee toonden de gevers hun rijkdom en mildheid. Met inscripties zorgden zij ervoor dat ook onze generatie nog herinnerd wordt aan hun goede gaven van destijds.

• Grafsteen Broeker Kerk

De vloer van de kerk bestaat uit grafstenen. Ze geven een beeld van het deel van de bevolking dat zich een graf in de kerk kon veroorloven. De teksten geven  inzicht in leeftijden, functies en geloofsbeleving in de loop van eeuwen.

• Kerkorgel Broek in Waterland

Het monumentale orgel werd in 1832 gebouwd door de Utrechtse orgelmaker Wander Beekes. De bouw van het orgel was een forse ingreep, want daarmee werd het voormalige koor definitief afgescheiden van het schip van de kerk.

• kerk Broek in Waterland

De drie gevels van het kerkgebouw zien er na de restauratie weer spic en span uit. En de toren dan? Ook die is hard toe aan een grondige opknapbeurt. [01-05-2023]

• De luidklok van de Broeker Kerk

De Broekers worden wel eens betiteld als 'klokkendieven'. In de bronzen klok staan namelijk twee wapens van Zuiderwoude en de tekst "Suyderwout". Hoe zit dat? [28-05-2023]

• Kerkraam Broek in Waterland, brand

Voor Broek in Waterland eindigt de Slag op de Zuiderzee in 1573 dramatisch. De Spaanse vloot wordt weliswaar verslagen, maar pas na een periode van roof, plundering en verwoesting in Waterland. Het dorp blijft in grote armoede achter. De kerk is een ruïne.

Voor de teksten zijn (onder meer) bronnen gebruikt op de website van de Historische Vereniging Broek in Waterland. Neem er ook eens een kijkje: www.oudbroek.nl