Wat is er zo bijzonder aan de kerk?

Als je wat meer weet over onze dorpskerk, kijk je er met andere ogen naar. In verschillende folders en op onze website kon je al veel informatie vinden. Maar nóg leuker en beeldender wordt het, als iemand je persoonlijk vertelt en laat zien wat er zo bijzonder is aan het kerkgebouw.

Daarom is er nu een speciale film! Daarin neemt kunsthistoricus Bregtje Viergever je als een gids mee door de kerk. Filmmaker Lieke Heil deed zowel de opnamen als de regie. Hieronder kun je meer lezen over deze beide professionals.

Kom naar de kerk en bekijk de film op het videoscherm naast de ingang. Dan kun je ondertussen genieten van een goed kop koffie/thee met wat lekkers erbij.

Lieke Heil:
“Het gebouw is open voor iedereen en dat voel je.”

In de zomer van 2020 werd Lieke benaderd om een film over de kerk te maken. Ze schreef het scenario in nauw overleg met Bregtje Viergever. Samen liepen ze door de kerk: ‘Hoe kunnen we het verhaal visualiseren?’ Een eerste opzet volgde, kreeg feedback en vervolgens werd de film op twee zonnige, zomerse dagen opgenomen.

Lieke studeerde in 2019 af aan de Nederlandse Filmacademie. Haar afstudeerfilm Ik moet niks is een documentaire waarbij ze puber Toebie (14) gedurende zes jaar filmde. Ze laat zien welke impact een alternatieve opvoeding op Toebie heeft. De documentaire werd uitgezonden op NPO-2.

Voor de film over onze kerk nam Lieke de regie en de montage voor haar rekening. Ook het camerawerk deed ze zelf. Behalve de opnames met de drone: die werden gemaakt door Famke Braakman. Om een compleet beeld te geven, werden ook beelden ingevoegd van een optreden van Karin Bloemen en een kerkdienst.

Grootste zaal van het dorp
Lieke Heil (22) is geboren en getogen in Broek, maar woont elders sinds ze het huis uit is. Het maken van de film was voor haar een hernieuwde kennismaking met het kerkgebouw. Eerder bleef het voornamelijk beperkt tot enkele bezoekjes met de school.

Lieke: ‘Mooi dat de kerk niet meer alleen religieus wordt gebruikt, maar algemeen. Het is de grootste zaal die het dorp heeft. Het gebouw is open voor iedereen en dat voel je. Ook door de horeca en het terras, dat is goed gelukt.’

Meer informatie over Lieke Heil

Bregtje Viergever:
“Niet alleen zien maar vooral voelen”

Bregtje Viergever is kunst- en architectuurhistoricus. Ze vertelt: ‘Toen mij  gevraagd werd mee te werken aan de film over de kerk, had ik toevallig net een paar filmpjes voor het Rijksmuseum gemaakt. Ik heb dit vrij spontaan gedaan en vond het ontzettend leuk om te doen.’

In de film over onze kerk merk je dat Bregtje een enthousiaste verteller is, vol boeiende verhalen. Ze is gewend rondleidingen te geven in musea in Amsterdam en stadswandelingen door Amsterdam en in Waterland. Bregtje: ‘De kunst van het gidsen is voor mij de kunst om mensen zó te laten kijken dat ze niet alleen zien, maar vooral voelen.’

In de film over de kerk neemt Bregtje je mee langs de eeuwenoude geschiedenis van het gebouw. Ze zit vol anekdotes en laat je bijzondere details, kenmerken en wetenswaardigheden zien.

Betrokken
Niet alleen vanuit haar werk maar ook als inwoner van Broek in Waterland voelt Bregtje zich al sinds de zeventiger jaren heel betrokken bij de kerk. Zo kent ze bijvoorbeeld de architect van de grote restauratie die eind jaren ’80 plaatsvond. Ook schreef ze in die periode een artikel voor de Historische Vereniging Oud Broek in Waterland.

Vrijwilligerswerk
Onlangs hielp Bregtje ook mee met het stofvrij maken van de rouwkamer. Ze kan het iedereen aanraden om als vrijwilliger wat te doen en bij de kerk betrokken te zijn: ‘het is leuk werk en heel gezellig om zo samen bezig te zijn!’

Meer informatie over Bregtje Viergever