Een stripverhaal in het kerkraam

Oorspronkelijk had de Broeker Kerk rondom glas-in-lood ramen. Helaas is daarvan is maar één raam uit 1640 bewaard gebleven. Het is een heel bijzonder raam, want het vertelt de geschiedenis van de kerk. In 1729 werd dit oorspronkelijke raam uitgebreid met een omlijsting met bloemen en vruchten, naar de smaak van die tijd. Ook het bovenste deel van het raam is toen toegevoegd.

Brand en opbouw

De afbeeldingen laten zich van onderen naar boven lezen als een soort stripverhaal. Onderaan zie je, hoe de kerk in 1573 tijdens de Tachtigjarige Oorlog door de Spanjaarden in brand werd gestoken. De afbeeldingen daarboven tonen de afgebrande kerk, de herbouw en tenslotte de eerste dienst in de nieuwe kerk (1628).

Het verhaal van de vijf delen van het raam, van onder naar boven:

• De kerk wordt door de Spanjaarden in brand gestoken. De mensen vluchten weg, waaronder de priester met miskelk in de hand.
  • De ruïne van de kerk is van een rieten dak voorzien. Links van de ruïne wordt een noodkerk gebouwd. De zon komt in het linker raam iets boven de horizon tevoorschijn, zoals het licht terug zou keren in de kerk.
  • De herbouw vordert, de zon staat nog hoger aan de lucht. De noodkerk wordt ook minder goed zichtbaar.
  • De herbouw is afgerond, de dorpelingen keren terug voor de eerste eredienst in de herbouwde kerk. De zon staat boven de kerk.
  • Het bovenste deel van het raam toont het interieur van de herbouwde kerk tijdens de inwijdingsdienst in 1628.
    Daarboven houden twee cherubijntjes (engeltjes) een lint vast met de bijbeltekst: Strijd om in te gaan (Lucas 13:24). Deze tekst heeft betrekking op de enge en de wijde poort die aan weerszijden zijn afgebeeld. De wijde poort is de brede, aantrekkelijke weg die naar de hel leidt. Deze weg is weliswaar omgeven door rozen en bloemen, maar voert naar het verderf. De enge poort beeldt de toegang tot de hemel uit. Deze smalle weg is veel moeilijker te gaan, hij is omgeven door distels en doornen.

In 1729 werd het raam uitgebreid. De kleurige omlijsting met bloemen en fruit en het bovenste gedeelte zijn uit dat jaar.

Lees meer over de verwoesting van de kerk.

Kerkraam Broek in Waterland

Het glas-in-loodraam vertelt de geschiedenis van de Broeker Kerk.