WERK AAN DE KERK

De afgelopen weken is de zuidgevel van de kerk geïnspecteerd en gerepareerd. Het is de eerste grote klus uit het onderhoudsplan, dat in verschillende fases is opgedeeld. Vooraf was er een zorgvuldige opname gemaakt van de staat van het voeg- en metselwerk. Maar toen de steigers eenmaal stonden en men aan de slag ging, bleek dat het metselwerk er toch slechter aan toe was dan vooraf geconstateerd kon worden.

Zo waren er voegen die volledig verzand waren. Ook zaten er grote gaten in het achterliggende metselwerk, met bijna losse stenen. Veel meer stenen dan was ingeschat, bleken in zo’n slechte staat dat ze vervangen moesten worden. Nog slechter was het gesteld met de montants, dat zijn de gemetselde ‘spijlen’ van de ramen. Gelukkig konden de glas-in-loodramen er niet uit vallen, dankzij de gebruikte constructie. Maar er zat wel overal ruimte tussen het metselwerk en de glas-in-loodpanelen. Daardoor kon regenwater naar binnen komen.

Slikken

Flinke tegenvallers dus, dat was even slikken voor het stichtingsbestuur. Nu bleek dat de eerdere keuze om het gewenste onderhoud in aparte fases op te delen, verstandig was. Daardoor was er nog voldoende financiële ruimte om de niet-ingecalculeerde schade in deze eerste fase meteen aan te pakken.

Wat is er tot nu toe gedaan?

• Stenen en voegen die niet goed meer waren, zijn uitgehakt. Stof en gruis zijn weggespoeld.
  • Stenen die hergebruikt konden worden, zijn teruggezet.
  • Jelle Dijkstra van de firma Reno-Dijk is op strooptocht gegaan bij leveranciers van oude bouwmaterialen. Dat was nodig omdat er meer stenen nodig waren  dan hij op voorraad had.
  • De beugels van de vergaarbakken (bovenaan de regenpijp) zijn tijdelijk verwijderd. De beugels zijn gezandstraald, duurzaam afgewerkt en opnieuw ingemetseld.
  • Ook de raamomlijstingen en de montants zijn gerepareerd om waterdichtheid te garanderen.
  • Er is een begin gemaakt met het nieuwe voegwerk.

Het team van aannemer Reno-Dijk.

Stenen en voegen die niet goed meer waren, zijn uitgehakt.

Soms zaten er grote gaten in het achterliggende metselwerk.

Restauratie van de kerk is mede mogelijk dankzij subsidies van
de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en de provincie Noord-Holland.

logo Rijksdienst Cultureel Erfgoed
logo provincie Noord-Holland