Restauratie oostgevel

In en rondom de kerk van Broek in Waterland wordt druk gewerkt aan het behoud van het monumentale gebouw. Veel werkzaamheden worden door vrijwilligers gedaan en zijn voor buitenstaanders slecht zichtbaar. Maar kom je nu op het Kerkplein dan kan het je niet ontgaan: de steigers rondom de oostgevel van de kerk die nieuwe renovatiewerkzaamheden aankondigen.

In 2018 werd het kerkgebouw van Broek in Waterland overgedragen aan de onafhankelijke Stichting Broeker Kerk. Daarmee werd de kerk – als spil van het hele dorp – een cultureel centrum en ontmoetingsplek voor iedereen, gelovig of niet-gelovig. Maar daarbij hoort ook de verantwoordelijkheid voor het toekomstige behoud van het monumentale gebouw.

Buitenkant heeft prioriteit

Het stichtingsbestuur deed onderzoek naar het broodnodige onderhoud. Waar liggen de prioriteiten? Hoe gaan we dat aanpakken? En, heel belangrijk: hoe krijgen we de financiering rond? Voor dat laatste kwam er hulp van veel donateurs en ‘Steunpilaren’ van de Broeker Kerk. Heel belangrijk, want dat ‘eigen geld’ werkt naar twee kanten: je hebt dan meer te besteden maar je kunt als eigenaar van een monument ook meer subsidie aanvragen.

Inmiddels ligt er een onderhoudsplan voor het behoud van het kerkgebouw, dat meerdere jaren in beslag zal nemen. Hoogste prioriteit heeft de buitenkant, renovatie van het metselwerk aan de buitenkant is een grote klus uit dit plan. De uitvoering wordt verdeeld over drie opeenvolgende winters. Vorig jaar werd de zuidgevel onder handen genomen, deze winter de oostgevel en volgende winter wordt de noordkant van de kerk onder handen genomen.

Renovatie metselwerk

Renoveren van het metselwerk is geen kwestie van even het voegwerk vervangen, dat werd in de eerste fase maar al te duidelijk. Zo waren er voegen die volledig verzand waren. Veel stenen bleken in zo’n slechte staat dat ze vervangen moesten worden, gaten in het achterliggende metselwerk werden dichtgemaakt, dakgoten en muurankers werden hersteld. Een bijzonder moeilijke klus was het opnieuw voegen van de ribben in de glas-in-loodramen.

Met die ervaring in het achterhoofd zijn nu de steigers opgebouwd langs de oostgevel en worden de herstelwerkzaamheden weer voortgezet. IJs en weder dienende zullen ze tot ongeveer half februari duren.

restauratie Broeker Kerk

Architect Peter de Vries en aannemer Jelle Dijkstra

Restauratie van de kerk is mede mogelijk dankzij subsidies van
de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en de provincie Noord-Holland.

logo Rijksdienst Cultureel Erfgoed
logo provincie Noord-Holland