CAFÉ DANSANT – CABARETMUZIEK UIT BERLIJN EN PARIJS

vrijdag 14 april 2023 | aanvang 20.00 uur | einde 22.00 uur (incl. pauze)

Een sopraan, saxofoon en piano vormen de ingrediënten van het Café Dansant. Zij brengen een luchtig, afwisselend en karaktervol programma met cabaretmuziek uit de ‘Thrilling Thirties’.

Dit concert wordt speciaal georganiseerd voor de Steunpilaren (donateurs) van de Broeker Kerk. Zij kunnen gratis kaarten bestellen met de code die ze per e-mail hebben ontvangen (maximaal twee).
Vanaf 1 april kunnen ook anderen kaarten bestellen.

Het cabaret begon in 1881 in Montmartre in Parijs, met de oprichting van Le Chat Noir. Dit  theatercafé en cabaret was een plek van amusement waar alles bij elkaar kwam. Daar speelde het societyleven zich af, daar danste men bij goede muziek en een lekker kopje koffie. Kunstenaars zoals Picasso, Satie en Verlaine waren er kind aan huis.
Naar voorbeeld van Le Chat Noir volgden in heel Europa vergelijkbare cabarets, zoals in 1901 Überbrettl in Berlijn.

Chic en shabby

Het doel was overal: het bestaande cabaret opstuwen naar een serieuzer niveau. En: jong en oud, rijk en arm, chic en shabby te vermaken met klassieke muziek in cabaretstijl. Ook was er plaats voor politieke satire. Vanaf 1935 wordt de sfeer in de Duitse cabarets grimmiger, wanneer Hitler alle ‘entartete’ kunst verbiedt. Aan de ene kant wordt de muziek serieuzer, aan de andere kant ontstaan er ironische onzinliedjes. Café Dansant brengt met dit cabaret de ‘Thrilling Thirties’ in de Broeker Kerk weer tot leven.

Sabine Wüthrich, sopraan

De Zwitserse sopraan Sabine Wüthrich studeerde achtereenvolgens aan de Hochschule für Musik in Bern en aan het Conservatorium van Amsterdam. Ze won verschillende prijzen, in 2007 de eerste prijs op de Nederlandse vocalistenpresentatie (voormalig Erna Spoorenberg Concours). Ze werkte onder meer met Reinbert de Leeuw en trad op met onder andere Holland Symfonia, het Doelen Ensemble en het Nationaal Jeugd Orkest.

Eva van Grinsven, saxofoon

Eva speelt vanaf haar negende saxofoon. Aan het Conservatorium van Amsterdam studeerde ze in 2008 cum laude af. Bij diverse symfonieorkesten verving ze de vaste spelers, bijvoorbeeld bij het Residentie Orkest, het Gelders Orkest en het Nederlands Blazers Ensemble. Samen met slagwerker Lormans vormt ze het duo Sax en Stix, dat in 2007 in de finale stond van het Grachtenfestival Concours. Ook speelt ze in het Berlage Saxophone Quartet.

Daniël Kramer, piano

Daniël Kramer is een veelzijdig, bevlogen pianist en speelt veelvuldig op binnen- en buitenlandse podia. Zijn masterstudie rondde hij af aan het Conservatorium van Amsterdam. Als kamermusicus werkte hij samen met inspirerende collega’s zoals Liza Ferschtman en Charles Neidich. Hij soleerde onder meer bij het Residentie Orkest en bij het Nederlands Kamerorkest. Op het Prinses Christina Concours won hij in 1994 de eerste prijs.

14-04-2023 | aanvang 20.00 uur
toegangsprijs: € 20,00 (incl. drankje)
start verkoop: 1 april

Café Dansant