Steun ons

Steun de Broeker Kerk

De kerk van Broek in Waterland is veel meer dan een gebouw waar op zondagochtend een kerkdienst wordt gehouden.
Het is letterlijk de spil van het dorp. Mensen uit alle windstreken geven er vol overtuiging het ja-woord aan hun geliefde.
Dierbaren krijgen er een passend laatste afscheid. Toeristen kunnen er even op adem komen.

De kerk is van ons allemaal

Maar zo’n mooi historisch gebouw onderhouden kost geld. Veel geld. En de tijd dat dat bedrag kon worden opgebracht door trouwe kerkgangers is nu echt voorbij. Dus dit is een oproep aan iedereen die wil dat de kerk van Broek in Waterland kan blijven staan. Of u gelovig bent of niet.

De kerkgemeenschap heeft het beheer en het onderhoud van de Sint Nicolaaskerk in 2018 overgedragen aan de Stichting Broeker Kerk. Die zal er alles aan doen om de torenspits fier overeind te houden. Maar dat kunnen ze niet zonder uw financiële hulp. Kortom: mogen we op uw steun rekenen?

Samen staan we als een huis, eh… kerk

Meerjarig doneren

Langetermijnsteun is natuurlijk helemaal geweldig. Wij noemen zulke donateurs ‘Steunpilaren’ of ‘Steunberen’. Steunpilaren en steunberen zijn cruciaal in het ondersteunen van het kerkgebouw. Het onderhoud van het kerkgebouw vergt een lange adem en daarom zijn wij extra blij met donateurs die kiezen voor een meerjarige donatie.

Daarvoor doen we graag wat terug: u krijgt als steunpilaar gratis toegang tot een jaarlijks evenement in de kerk, en steunberen (donateurs die jaarlijks meer dan EUR 500 euro bijdragen) worden, onder het genot van een hapje en een drankje, meegenomen in de onderhoudsplannen en bestedingen van het geld.

De Belastingdienst doneert met u mee

Met weinig rompslomp kunt u ook nog eens belastingvoordeel krijgen. Stichting Broeker Kerk is namelijk een culturele ANBI (algemeen nut beogende instelling) en dat levert mogelijk interessante belastingvoordelen op. Particulieren mogen in de aangifte inkomstenbelasting 1,25 keer het bedrag van de gift aftrekken.

Doet u minimaal vijf jaar jaarlijks een periodieke gift, dan is deze zonder drempel aftrekbaar. Ondernemingen die onder de vennootschapsbelasting vallen, mogen 1,5 keer het bedrag van de gift aftrekken in de aangifte vennootschapsbelasting en ook in box 2 inkomstenbelasting.

Welke voorwaarden gelden?

De voorwaarden die de Belastingdienst stelt, zijn overzichtelijk: u schenkt minimaal vijf jaar achtereen een vast bedrag per jaar. En u sluit een ‘Overeenkomst Periodieke gift’ met ons af. Hieronder kunt u het formulier voor de overeenkomst downloaden. Gemakkelijk: u kunt het meteen op uw computer invullen.

Wilt u hier meer informatie over, lees dan de toelichting op het formulier onder onderstaande knop, of neem contact met ons op. Het ingevulde en ondertekende formulier stuurt u (als PDF) per e-mail naar: steunpilaren@broekerkerk.nl of naar: Stichting Broeker Kerk, p/a Eilandweg 9, 1151 BZ Broek in Waterland.

Indien u zich niet 5 jaar wilt vastleggen of indien u jaarlijks minder dan € 150 wilt doneren, dan kunt u kiezen voor een jaarlijks opzegbare donatie. U heeft dan minder belastingvoordeel, omdat u dan te maken hebt met een inkomensafhankelijke drempel.

Eenmalige donatie

Eenmalig doneren gaat heel gemakkelijk met iDEAL. Vul hieronder uw gegevens in, kies een bedrag en klik op de knop Doneren. U kunt ook een bedrag naar eigen keuze invullen. Met z’n allen staan we sterk, dus alle steentjes helpen.

Bedrag

Met weinig rompslomp kunt u ook nog eens belastingvoordeel krijgen. We informeren u graag over de mogelijkheden.

Contact

Wilt u graag meer informatie? Of heeft u speciale wensen of kunt u hulp gebruiken bij het invullen van het formulier? Wij staan u graag te woord:

Jaap Vermeiden – 0621612206

Pieter Roozenboom – 0653674849

Of mail naar: steunpilaren@broekerkerk.nl

Broeker Kerk opnemen in uw testament

Via een testament kunt u geld of goederen nalaten aan de Stichting Broeker Kerk. Ook bestaat de mogelijkheid om de stichting tot erfgenaam te benoemen. U kunt zelf aangeven welk percentage van uw nalatenschap u wilt geven, dit wordt dan vastgelegd in uw testament. Wanneer u een vooraf vastgesteld bedrag wilt nalaten, kunt u een legaat opnemen in uw testament. Laat u adviseren door uw notaris.

De Stichting Broeker Kerk heeft de ANBI-status. Daarmee is de stichting vrijgesteld van erf- en schenkbelasting. Zo bent u er zeker van dat uw gift of legaat daar terecht komt waar u wilt.

Tenslotte

De Stichting Broeker Kerk is enorm blij met alle donaties. Of het nu eenmalige of meerjarige donaties zijn, hoge of lage bedragen, wij zijn daar even blij mee. En u draagt bij aan het in stand houden van de Broeker Kerk met al haar culturele activiteiten.