Magische bossfeer in de Broeker Kerk

Op 27 april 2024 opent de Broeker Kerk het zomerseizoen met de expositie van tekeningen en aquarellen van Johannah de Vries en beelden en wandobjecten van Carolien Broersen

Johannah de Vries maakt tekeningen en aquarellen van monumentale bomen, bemost en getooid met overvloedig blad, of juist alleen de oude knoesten tonend, als littekens van de doorstane tijd. Het zijn niet alleen bomen die onderwerp zijn van haar werk: ook de wirwar van plantenblad en -takken wordt door haar liefdevol maar tevens zonder enige terughoudendheid vastgelegd: ook de schoonheid van verrotting en verval is namelijk onderwerp van haar werk. De kleuren van het werk zijn delicaat en ingetogen, als er al sprake is van kleur.  Deze lijken de verstilde uitstraling van het werk nog meer te vergroten.

Johannah heeft al haar hele leven een fascinatie voor bomen en water. Ze vindt ze mysterieus, intrigerend en magisch, vooral als deze bomen eeuwenlang ongehinderd hebben kunnen groeien. Takken die beschadigd zijn of vervormd door hun omgeving herinneren haar aan het lijden en de weerstand van de mens.

Ze houdt van de natuur en ze maakt zich zorgen over de vernietiging ervan. Soms sijpelt iets van haar zorgen door in haar werk. Maar bovenal wil ze met haar werk de ziel en de atmosfeer van de natuur vastleggen en ons de verscholen schoonheid ervan laten zien.

Carolien Broersen maakt beelden en wandobjecten met materiaal uit de natuur. Of het nou takken, schelpen, stenen of slakkenhuizen zijn, in haar beelden en objecten spelen deze de stralende hoofdrol en worden ze gecombineerd en getransformeerd naar geheel nieuwe, fascinerende vormen. Stammen met hun takken worden bewerkt tot dragers van de ene keer vrolijke dan weer sierlijke uitgesneden figuren of ze worden een grillig object van zichzelf.  Soms worden de objecten beschilderd. Meestal doet zij dit in natuurlijke, gedempte kleuren maar een enkele keer gaat zij zich te buiten aan een accent in een felle kleur. Als een humoristisch uitroepteken.

Carolien is gefascineerd door groei en ontwikkeling, of het nu is op aards of op zielsniveau. In haar werk laat zij zich leiden door de groeiwijze van natuurlijke materialen. Ze onderzoekt en toont deze groeiwijzen en laat deze het uitgangspunt zijn van haar werk, waarbij deze materialen een geheel nieuwe rol krijgen.

Zij componeert de organische vormen, vaak in combinatie met andere materialen, tot ritmische en dynamische objecten. Zo zoekt zij naar de oorsprong, het wezenlijke, naar dat waar zij zich mee verbonden voelt.

Met deze openingsexpositie wordt de natuurervaring de Broeker Kerk binnengebracht. Bij het verlaten van de kerk zal de bezoeker zich voelen als na het maken van een heerlijke boswandeling, maar dan zonder daarvoor enige inspanning te hebben hoeven verrichten.

De expositie is te zien tot en met dinsdag 28 mei 2024.

27 april | 28 mei, toegang gratis