LAATSTE FASE RESTAURATIE BUITENGEVEL

De noordgevel van het kerkgebouw, waar nu aan gewerkt wordt, vormt de laatste van drie winters werk aan de buitenkant. Daarna komt de binnenkant aan de beurt.

Voor de derde keer staat de kerk in de steigers voor restauratie van de buitengevel. Deze winter is de noordzijde aan de beurt. Om te beginnen is de gevel schoongespoten. Vooral de volgende stap, het uitbikken en frezen van de voegen, is door het vele lawaai heftig voor de buren. Gelukkig tonen zij zich heel begripvol, maar ongetwijfeld zullen ze blij zijn wanneer de rust op het Kerkplein weer terugkeert. Zonder tegenslagen is dat eind januari.

Zorgvuldig

De aannemer, Reno-Dijk, liet vorige jaren al zien een een kundig bedrijf te zijn voor een zorgvuldige klus als deze. Onze dorpsgenoot/vrijwilliger Philipp Terstappen treedt voor hen op als contactpersoon namens de stichting. Het stichtingsbestuur laat zich in deze grote klus bijstaan door architectenbureau BAK, Peter de Vries. Hij heeft het meerjarig onderhoudsplan gemaakt en is betrokken bij de gevelrenovaties. Verder is dorpsgenoot en architect Allard Meine Jansen betrokken als (vrijwillige) adviseur van het bestuur.

Loszittende stenen

Gelukkig is gebleken dat deze gevel niet zo slecht is als de eerste die onder handen werd genomen, de zuidgevel. Daar gutste bij het schoonspuiten op enkele plekken het water zelfs naar binnen! Deze keer lijkt het werk dus redelijk binnen de begroting te blijven. Toch blijkt ook nu weer dat soms hele stenen loszitten. De gaten worden gevuld met eenzelfde oude steensoort, maar wel met betere mortel.

IJzer

Bij de steunberen komt de aannemer soms verroest ijzer tegen, waardoor ook stenen losbreken. Roestig ijzer kan niet geheel worden verwijderd. Het zal deels worden weggesneden en deels behandeld tegen de verwoestende kracht van uitzetting door oxidatie. Betonankers en de ijzeren steunen voor de vergaarbakken voor het regenwater worden gezandstraald, van speciale coating voorzien en opnieuw ingemetseld.

Financiële steun

Zonder de financiële steun van de Steunpilaren (donateurs) van de kerk zou dit enorme project niet mogelijk zijn. Van de totale kosten, € 250.000, kon de kerk daardoor de helft zelf financieren. De andere helft nemen de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en de provincie Noord-Holland voor hun rekening. En, niet te vergeten: hoe meer we zelf bijdragen, hoe meer subsidie we krijgen!

Renovatie noordgevel
Restauratie Noordgevel

Soms zitten hele stenen los. Voor het opvullen van de gaten zoekt de aannemer dezelfde oude stenen.

Restauratie van de kerk is mede mogelijk dankzij subsidies van
de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en de provincie Noord-Holland.

logo Rijksdienst Cultureel Erfgoed
logo provincie Noord-Holland