WASBEURT IS MONNIKENWERK

Is het je wel eens opgevallen hoeveel houtwerk er in het interieur van de kerk verwerkt is? Waar je ook kijkt: lambrisering, banken, betimmering, panelen rond de pilaren…

Maar heb je ook wel eens bij stil gestaan bij het onderhoud van al dat hout? Nou, een aantal van onze vrijwilligers wel! Want het is een enorme klus als het hout weer aan een nieuwe wasbeurt toe is. Marion Rem, één van de vrijwilligers die regelmatig helpen in de kerk, kan daarover meepraten. Zij zet daar met engelengeduld al het binnenhoutwerk in de was.

Zuurvrij

Ze doet dat met een speciale was (Renaissance wax) die je niet ziet, maar die het houtwerk goed beschermt tegen o.a. houtworm. Deze was werd in de jaren vijftig van de vorige eeuw ontwikkeld door restauratoren van het British Museum in Londen. Wetenschappers en conservatoren hadden namelijk ontdekt dat de wassoorten die tot dan toe werden gebruikt, vooral bijenwas, enigszins zuur zijn. Renaissance wax is een volledig zuurvrije boenwas die je niet ziet en die oppervlakken van hout onder meer beschermt tegen houtworm. Hij wordt ook gebruikt voor leer, metaal, marmer, steen, plastic of ivoor. Deze was wordt in musea en monumenten over de hele wereld gebruikt. Misschien ook een tip voor menig Broeker huishouden?

Marion Rem zet het houtwerk in de was.