Van 14 juli tot en met 25 augustus stelt de Broeker Kerk haar deuren open voor koeien. De laatste keer was in 1916, toen de koeien tijdens de watersnood de kerk in werden gedreven. Nu, in 2019, komt er geschilderd vee de kerk in onder de bezielende leiding van veekunstenaar Ruud Spil. Deze zomer schildert hij in de kerk, geeft workshops en exposeert zijn werk. Met als sluitstuk een speciaal evenement Koei & Kunst.

Ik wil dat je de koeien hoort en ruikt wanneer je naar mijn schilderijen kijkt. Dat je de aanwezigheid van de koe bijna letterlijk gaat ervaren. Het liefst teken en schilder ik ter plekke, en zit de dieren zo dicht mogelijk op de huid. – Ruud Spil

Ruud Spil (1961, Zwaag) studeerde aan de Wackers Academie en de Hogeschool van Amsterdam. Hij is een bevlogen veeschilder en maakt veelal persoonlijke portretten van koeien. Geboren en getogen op een boerderij in West-Friesland zit de koe hem als het ware in de genen. Zijn schilderijen zijn een ode aan het platteland. Tegelijkertijd documenteert Spil met het vastleggen van Oudhollandse koeienrassen en -stallen het Nederlands agrarisch erfgoed.

De schilderijen van Spil bevinden zich in diverse verzamelingen: bij particulieren, bedrijven, musea en overheid in binnen- en buitenland. Hij maakt vrij werk en schildert in opdracht. Spil begon zijn carrière in een voormalige koeienstal in Broek in Waterland. Sinds 2014 houdt hij atelier in het centrum van Hoorn.

Kom langs, bewonder de schilderijen en geniet van een echte koeienvlaai, koeienijs en ander lekkers in de kerk.

Programma 14 juli t/m 25 augustus

Zondag 14 juli 15.00 – 17.00 uur
Feestelijke opening van de expositie Koeien in de kerk. Met een muzikale bijdrage van The Old Cow Hand en een drankje. Toegang is gratis.

Zondag 21 juli 12.00 – 16.00 uur
Zie Spil aan het werk terwijl hij in de kerk zijn koeien schildert.

Zondag 28 juli 13.00 – 17.00 uur
Schilderworkshop: maak in een middag je eigen koeienportret. Voor beginners en gevorderden. Kosten: € 50,- inclusief materialen. Geef je rechtstreeks op bij Ruud Spil.

Zondag 4 augustus 13.00 – 17.00 uur (extra datum)
Schilderworkshop: maak in een middag je eigen koeienportret. Voor beginners en gevorderden. Kosten: € 50,- inclusief materialen. Kijk hier voor meer informatie of geef je rechtstreeks op bij Ruud Spil.

Zondag 25 augustus 15.00 – 17.00 uur
Afsluitend programma ‘Koeien & Kunst’. Het belooft een gevarieerde middag te worden met o.a. een lezing van Ruud Spil en de documentaire De Koeienschilder van Pelle Koornstra. En natuurlijk met muziek van zijn band: The Old Cow Hand. Toegangsprijs: € 12,50

Openingstijden expositie

• zondag en maandag:   13.00 – 16.00 uur
  • dinsdag t/m zaterdag: 10.00 – 16.00 uur

Tijdens een begrafenis of huwelijk kunt u niet in de kerk terecht. In de agenda wordt dit aangegeven.