VOORVERTONING DOCUMENTAIRE ‘DE ZWARTE ICOON’

zondag 30 oktober 2022 | aanvang 15.00 uur | gratis toegang

Regisseur Jan Rutger Achterberg maakte een documentaire over de Oekraïense kunstenares Inga Yarotskaya, die momenteel in Broek in Waterland woont. Met een voorvertoning van de documentaire krijgt ons dorp de primeur.

Inga Yarotskaya vluchtte enkele dagen na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne met haar twee dochters naar Nederland. Zij vonden onderdak in Broek in Waterland, waar zij door de lokale community werden opgevangen. Al vrij snel kon Inga haar kunstenaarschap weer oppakken, mede dankzij de geweldige ondersteuning door mensen in het dorp.

Ups en downs

Jan Rutger Achterberg is regisseur bij de publieke omroep, onder meer bekend van ‘In voor- en tegenspoed’ en ‘Oppassen!’. Hij volgde Inga tijdens het hele proces van het bedenken en schilderen van een icoon. Met alle ups en downs, het vechten met de materie maar ook met zichzelf. Het leverde een indrukwekkend eindresultaat op.

De icoon is een heiligenschilderij van Sint Anna, de oma van Jezus, met aan haar voeten Maria, de moeder van Jezus, die het kindje Jezus op haar schoot heeft. In de kunstliteratuur is deze opstelling bekend als ‘Sint Anna te drieën’. Inga gaf haar schilderij de naam ‘De Zwarte Icoon’.

De documentaire duurt ongeveer 30 minuten en na afloop wordt de icoon onthuld.

Tentoonstelling in Utrecht

Het schilderij van Inga Yarotskaya is binnenkort als topstuk te zien tijdens de tentoonstelling ‘De stad als schuilplaats’ van 3 tot 30 november in de Domkerk van Utrecht. Deze expositie beschrijft de relatie van 400 jaar vluchtelingen met Utrecht en de Domkerk.

30 oktober 2022
aanvang 15.00 uur